Palace complains over ‘Queen backs Brexit’ report

London: Buckingham Palace said Wednesday it had complained to Britain’s press regulator about a tabloid report which claimed Queen Elizabeth II favours Britain leaving the European Union.

“We have this morning written to the chairman of the Independent Press Standards Organisation (IPSO) to register a complaint about the front page story in today’s Sun newspaper,” a palace spokeswoman said.

The Sun, Britain’s most-read newspaper, put the headline “Queen backs Brexit” on its front page with a photograph of the monarch, with the sub-heading “EU going in wrong direction, she says”.

But Buckingham Palace insisted Queen Elizabeth did not take sides in politics, in line with her constitutional duty.

Britain is due to vote on June 23 on whether to remain a member of the 28-member European Union.

The Buckingham Palace spokeswoman said the IPSO complaint related to the first clause of the Editors’ Code of Practice, which relates to accuracy.

“The press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information or images, including headlines not supported by the text,” it reads.

It requires that a “significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology published”.